Zo maak je een goede planning

Geschreven door Yvette
Zo maak je een goede planning

Maak jij altijd een planning, maar ben je ondanks dat toch vaak het overzicht kwijt? Of kom je niet aan al je taken toe? Dan kan het zijn dat je gemaakte planning minder goed in elkaar zit dan je in eerste instantie dacht. Daarom geven we tips voor het maken van een écht goede planning!

Wat heb je te besteden?

Zoals timemanagement-expert Björn Deusing het mooi verwoord: een planning werkt net als geld, je kunt niet meer uitgeven dan wat je te besteden hebt. Houd daarom bij het maken van een planning rekening met taken en afspraken die iedere keer weer terugkomen of die gedaan moeten worden. Plan die als eerste in, zodat je een beter overzicht krijgt van de tijd die je aan andere taken kunt besteden, zoals een nieuw project. Ook is het bij het maken van een planning belangrijk om rekening te houden met taken die even tussendoor komen of ad hoc taken. Idealiter houd je hier per dag één uur voor vrij. 

Zet grote klussen in je agenda

Heb je een aantal grote klussen, taken waar je langer dan 30 minuten mee bezig bent? Zet deze dan in je agenda in plaats van op je to do-lijst. Waarom? Omdat je op deze manier een stuk realistischer kunt plannen. Je moet namelijk na gaan denken over hoe lang de klus gaat duren en wat de klus precies inhoudt. Ook komt het maar zelden voor dat je tussen je andere taken door nog tijd hebt voor een grote klus. Door hiervoor tijd te reserveren in je agenda, weet je zeker dat je aan de klus toekomt en kun je andere taken en afspraken hieromheen plannen.

Kies een eenvoudig systeem

Heb je een heel gedetailleerd systeem wat betreft je planning? Grote kans dat dit je alleen maar meer stress oplevert. Houd het daarom bij één systeem: een to do-lijst en een agenda. Je kunt ervoor kiezen om hier één tool voor te gebruiken, bijvoorbeeld Outlook of Google, maar je kunt ze ook op papier bijhouden. Tools die fijn werken zijn Google Calendar voor een agenda en Todoist voor een takenlijst.

Schoon je planning op

Oké, je weet nu hoe je een goede planning kunt maken. Nu is het zaak om deze planning goed bij te houden. Loop je planning daarom dagelijks en wekelijks na, zodat je zeker weet dat je het overzicht goed bewaart. Kost een klein beetje tijd, maar zo weet je zeker dat er geen taken onopgemerkt blijven. 

DIT VIND JE MISSCHIEN OOK LEUK