Deze theeën zijn écht cafeïnevrij + printable

Sinds een paar maanden drink ik zoveel mogelijk thee die cafeïnevrij is. Voor mij is mijn zwangerschap de reden, maar er zijn nog genoeg andere redenen te verzinnen om cafeïnevrije theeën te willen drinken. Misschien heb je slaapproblemen, last van stress of wil je je gebit beter verzorgen. Wat de reden ook is: als je alleen een koffiedrinker bent, is stoppen met cafeïne zo gebeurt. Het wordt echter lastiger wanneer je een echte theeleut bent en graag wat meer keus hebt in je theekistje. Toen ik zwanger werd en mijn cafeïneinname drastisch wilde verminderen, kwam ik erachter hoe slecht het bij theeën wordt aangegeven of er cafeïne in zit, ja of nee. Ik besloot het daarom eens goed uit te zoeken en stelde een lijstje op met allerlei heerlijke theeën die je écht 100% veilig kunt drinken als je geen cafeïne wilt of mag. Let op: Cafeïne wordt soms ook aangeduidt als theïne.

Rooibos & Kruidenthee

Om te beginnen is het goed om te weten dat de cafeïne die in je thee zit van de theeplant komt. Bijna alle theeën worden gemaakt van de theeplant, maar er zijn uitzonderingen. Rooibosthee is altijd cafeïnevrij, omdat de rooibosplant geen theeplant is en dus ook geen cafeïne bevat. Het maakt hierbij niet uit welke soort je hebt, met rooibos zit je altijd goed. Nog een uitzondering is kruidenthee. Kruidenthee is thee getrokken van kruiden (zoals bijvoorbeeld venkel-, anijs- of brandnetelthee) en bevat daarom geen cafeïne. Let hier wel mee op wanneer je zwanger bent, want niet alle kruiden(theeën) zijn dan goed voor je!

Deze theeën zijn cafeïnevrij

Wat je natuurlijk echt wilt weten, is welke doodgewone theeën die in je supermarkt liggen je gewoon kunt drinken. Zoals ik al eerder zei, dit is niet altijd gemakkelijk te vinden. Er zijn bijvoorbeeld veel theeën speciaal voor voor het slapen gaan, maar gek genoeg bevatten zelfs die soms cafeine. Ik heb het voor je uitgezocht en een lijst gemaakt van de theeën die helemaal cafeinevrij zijn.

Download hier gratis de printable.

Nog een tip

Ik hoop dat je wat aan deze lijst hebt en vanaf nu wat meer kunt variëren met cafeïnevrije theeën! Ik heb nog een laatste tip voor je. Thee wordt over het algemeen ondergebracht in drie groepen: Zwarte, groene en witte thee. Mocht je niet helemaal met cafeïne hoeven stoppen maar gewoon wilt minderen, kun je als vuistregel aanhouden: Hoe zwarter de thee, hoe meer cafeïne. Zwarte thee bevat dus de allermeeste cafeïne, groene wat minder en witte thee het minst. Wil je toch een thee drinken die behoorlijk wat cafeïne bevat, gooi dan het eerstgezette kopje thee weg en gebruik je theezakje nog een keer. Het cafeïnegehalte is dan al een heel stuk minder!

Tags :